Nieuws

Nieuw gezicht in Rucphen

Deze maand startte sociaal werker Laura Mangelaars bij WijZijn Rucphen. Naast Laura bestaat het team uit Marga Bogers en Ellen Mey-Werneri. Hoewel Laura in Rucphen een nieuw gezicht is, is ze al langer werkzaam voor WijZijn Traverse Groep. Eerst in de maatschappelijke opvang en daarna als maatschappelijk werker in Roosendaal. 

“Ik vind het leuk om in de gemeente Rucphen aan de slag te gaan. Het team hier is klein - dat schakelt lekker makkelijk - en zeer ervaren. Momenteel volg ik een opleiding om gecertificeerd schuldhulpverlener te worden, maar ik heb al veel praktijkervaring. Dat komt goed uit, want veruit de meeste vragen die we krijgen gaan hierover: mensen hebben schulden, willen leren budgetteren of vragen om een betalingsregeling. Heel goed dat inwoners de weg naar ons weten te vinden, want bij financiële problemen is het belangrijk om de zaken snel weer op de rit te krijgen. Vroeg ingrijpen voorkomt dat er grote(re) schulden ontstaan.

Coronamaatregelen

Door de coronapandemie hebben we onze manier van werken aangepast, niet de mate van ondersteuning. Ook al is de afstand nu groter, we doen er alles aan om voor iedereen laagdrempelig bereikbaar te zijn en te blijven. Maar in plaats van inloopspreekuren op drie locaties, ondersteunen we nu vooral telefonisch en online. Als dat niet lukt, nodigen we mensen uit in ons kantoor op de Kozijnenhoek in Rucphen. Hier hebben we de nodige aanpassingen gedaan: plexiglas schermen, goede ventilatie en ruimere opstellingen, zodat we voldoende afstand kunnen houden. Kan iemand niet naar ons komen, bijvoorbeeld door een fysieke beperking, dan gaan we op huisbezoek. Dit laatste doen we overigens ook als we verontrustende signalen over iemand krijgen, bijvoorbeeld van familie of buren.

Contact

Marga, Ellen en ik zijn telefonisch bereikbaar via het algemene nummer van WijZijn Traverse Groep, 0164 - 237056. Een van ons heeft bereikbaarheidsdienst. Bij het eerste contact nemen we altijd de tijd om een goede inschatting van iemands persoonlijke situatie te maken. Breed uitvragen noemen we dat. Mensen bellen soms voor een bepaald probleem, maar vaak blijkt er meer aan de hand: een vraag achter de vraag. Cliënten geven echter zelf bij ons aan wat ze willen veranderen, waaraan ze willen werken. Wij als hulpverleners kunnen dat niet voor iemand bepalen. Soms is er weinig aan de hand en willen mensen gewoon hun verhaal kwijt. Ook daar nemen we de tijd voor!”

Stel uw vraag